Pióromani - konstruktywny portal pisarski
zygzak

Załóż pracownię
Regulamin

Dzisiaj gości: 237
Dzisiaj w pracowni: 0
Obecnie w pracowni:

Konkurs specjalny

Zasady konkursu #zostanwdomu:

1. Główny bohater ma być w opowiadaniu jednocześnie jedynym bohaterem. Może np. wspominać/śnić/czytać o innych postaciach, ale nie może wchodzić z nimi w bezpośrednie interakcje.

2. Miejsce akcji musi spełniać trzy kryteria:
a) Przez cały czas trwania opowiadania akcja musi się odbywać w jednym i tym samym miejscu.
b) Miejsce to powinno być względnie małe. Np. jeśli jest to wyspa, to nie może sprawiać wrażenia otwartej przestrzeni do eksploracji, a raczej pułapki w postaci niewielkiego skrawka lądu. Umiejętne przedstawienie takiej wyspy może sprawić, że nawet kilka kilometrów kwadratowych stanie się niewielką przestrzenią - ale to rola Pisarza, aby tak było to postrzegane.
c) Miejsce to musi być zamknięte/odcięte w taki sposób, aby bohater nie mógł go opuścić w łatwy/sensowny sposób. Zalicza się tutaj np. dach wieżowca - bohater teoretycznie może zeskoczyć, ale nie jest to powód dla którego uznaje się to miejsce za "otwarte". Może to być zamknięte pomieszczenie, bunkier, zawalona jaskinia, niewielka wyspa albo też bardziej fantastycznie: obszar ograniczony polem siłowym, czy polana w środku złowrogiego lasu, której nie można opuścić z powodu gęstych, trujących zarośli. Bohater może utknąć w windzie, może to być wręcz wnętrze trumny - jak najbardziej zachęcam do klaustrofobicznych miejsc! Może to być również np. wnętrze lecącego samolotu, czy nawet dach mknącego pociągu - nie uznaje się tego jako złamania podpunktu "a" jeśli miejscem akcji pozostaje poruszający się wehikuł, a nie jego zmieniające się otoczenie.

3. Bohater może (nie musi!) opuścić miejsce akcji, ale w takim przypadku opowiadanie nie może przenieść się razem z nim w inne miejsce - akcja opowiadania nie może wyjść poza obszar zamkniętego miejsca. Bohater może też widzieć inne miejsca, jeśli np. utknął na balkonie, to naturalnym jest, że będzie widział fragment osiedla. Ważne jednak jest, aby w tych widzianych "z konieczności" miejscach poza zamkniętym obszarem nie odbywała się żadna akcja. Należy traktować je jak makiety.

4. Dozwolone są wszelkie style, konwencje, czy sztuczki jakie przyjdą Wam do głowy. Dwa przykłady dla inspiracji:
a) Bohater żyje na szczycie wielkiego, futurystycznego wieżowca i gęsty smog nie pozwala mu nawet wyjrzeć z okna na ulice - za oknem tylko szarość, taki mamy klimat. Opowiadanie skupia się na tym, jak wygląda życie codzienne w przyszłości. W tej pełnej dobrobytu materialnego dystopii bohater w pewnym momencie odkrywa, że zwyczajnie nie musi opuszczać swego lokum, więc latami tego nie robi niezależnie od konieczności - jego "zamknięcie" wynika nie z fizycznego, czy nakazanego (np. kwarantanna) ograniczenia poruszania się, ale z jego woli. Może w międzyczasie była kwarantanna, która zaprzątała jego myśli i to jej zakończenie uzmysłowiło mu, jak wygląda jego życie?
b) Żołnierz zamknięty we wnętrzu czołgu odkrywa, że jako jedyny z załogi przeżył skutki trafienia z działa. Okazuje się, że czołg został unieruchomiony i właz się zaciął. Ponieważ maszyna utknęła w środku ziemi niczyjej, żadna ze stron nie wyraża zainteresowania jej dalszymi losami - sojusznicy (prawdopodobnie - zasada "brak akcji na zewnątrz" ) są przekonani, że w środku nikt nie przeżył, wrogowie widząc że pierwszy strzał zrobił swoje (prawdopodobnie) ignorują wrak. Tutaj wyzwanie dla pisarza: trzeba umiejętnie obchodzić restrykcje punktu drugiego, np. bohater może być głuchy na skutek eksplozji i zupełnie nie docierają do niego bodźce z zewnątrz. Opowiadanie w tym momencie skupia się na bohaterze i jego kilkudniowym pobycie we wnętrzu pułapki - prób wydostania się, określenia co się dzieje na zewnątrz, prób kontaktu, wreszcie pogodzenia z losem, bądź walki do samego końca. Podany przykład dla realizmu prawdopodobnie wymagałby wiedzy militarnej o mechanice i obsłudze czołgu, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by uczynić to we wraku kosmicznego statku w realiach sci-fi, gdzie zasady określa Pisarz.

5. Minimalna długość tekstu to 1000 słów.


Nagrodą, poza wyróżnieniem wśród naszej społeczności, będzie 100zł w gotówce za pierwsze miejsce oraz 50zł za drugie


Szczegóły procesu dodawania utworu do konkursu specjalnego w postaci tekstu jak i wideo możecie znaleźć tutaj.


* Wymogiem otrzymania nagrody będzie zrobienie sobie zdjęcia w koszulce z logiem portalu Pióromani (ówcześnie wysłanej na adres zwycięzcy) i przesłanie go na nasz email kontaktowy, wraz ze zgodą na udostępnienie go na naszej stronie jak i w postach społecznościowych na facebooku.